Monday, July 13, 2009

DIALAH AYAHMU


aku risau sangat bila guru kelas yang aku diarahkan untuk berdampingan nie tak jugak kunjung tiba..tapi aku beranikan juga diri menutur kata kepada ibubapa yang lama menunggu..encik..puan..saya mohon maaf,saya guru praktikal,saya cume jadi peneman kepada guru kelas saya harap cik semua dapat tunggu ya..ibubapa pun mengangguk tanda terima..lega hati aku,tak lama kemudian datanglah guru tersebut,hilang rasa takut aku..cepat2 aku melambai tanda suruh dia cepat datang..sebab pakcik di depan aku nie dah lama tunggu..risau kalau tetiba naik berang tak semena-mena aku terpaksa menerima akibat..tapi syukur tiada apa yang berlaku..Alhamdulillah. si guru memberikan salam,Assalammualaikum cik,dah lama tunggu?maafla ya tadi ada masalah sikit..tak mengapa jawab si ayah budak ini..tapi aku hairan mana anaknya?aku nak juga tahu,tapi tak juga kunjung-kunjung tiba,mungkin dalam firasat aku dia mengemas pakaian sebab hari nie boleh pulang..siapa nama anak encik?si ayah menjawab Nur (bukan nama sebenar)..yeke..si guru pun memberikan slip peperiksaan anaknya itu,mana Nur?si ayah menjawab,dia kemas baju di asrama..betul jangkaan aku,kalau aku pun tak sabar kalau hari 2 boleh balik nie..tiap hari menghitung nak saja balik kampung..hehe!nie ujian prestasi 1 dan ini peperiksaan pertengahan tahun,si ayah pun melihat slip yang diberikan dengan teliti..aku cuma tunduk takut kalau-kalau cik nie nak membayar apa2,aku siap2 saja tulis jumlah tapi nama tak tulis lagi..tiba2 si ayah bertanya,mcm mana anak saya di kelas?si guru menjawab Nur seorang yang baik dan tersangat pendiam,tak pernah menunjukkan dia ada masalah..si ayah senyum,aku cuma tersenyum dalam keadaan tunduk..tandanya aku juga mendengar..tiba2 si guru bertanya cik ada lagi yang tak bayar apa2?saya baru dapat surat minggu lalu,ada sedikit resah di wajah encik nie..aku dapat rasakan..tapi dia tetap gagah bertanya,berapa yang perlu dibayar?guru itu menjawab jumlah yang sekian2,aku cuma mengiyakan dan menulis resit pembayaran..tapi hati aku terasa hiba tiba2,entah kenapa..aku x dapat menjangka apakah perasaan ini,aku cuma tunduk kerana aku rasa airmata aku mcm nak jatuh malu kalau ibubapa nampak..Allah maha kuasa,betapa agungnya Allah kurniakan kita ada hati dan perasaan di sebalik kesedihan aku ada hikmah yang Allah tunjukkan..aku tunduk dengan tanda penuh insaf apabila aku melihat kesungguhan jari jemari seorang ayah menyeluk dompet yang usang,hampir kosong untuk membayar yuran si anak,di setiap poket si ayah mencari untuk mencukupkan jumlah wang yang perlu dibayar,tapi hati aku meronta2..sudahla pakcik,jangan cari lagi,hampir berderai airmata aku tapi akan tahan dengan minum air di botol yang aku bekal dari rumah,aku cepat2 kelipkan mata aku berulang kali supaya tak ketara,akhirnya pakcik menghulurkan wang yang dia rasa telah cukup,tapi sebenarnya jumlah yang guru itu sebutkan kurang dari apa yang pakcik itu telah berikan..Ya ALLAh..apa yang berlaku..si ayah tetap tersenyum,bertanya perihal anak tanpa rasa jemu..tiba2 dia memberitahu pekerjaannya,hati aku terus runtun..lidah terasa seakan kelu,tapi kerana kekuatan tanpa aku sedari,bibirku mengatur kata..aku sendiri pun terkejut,apa yang aku ingat,encik..siapa nama anak encik?nama anak saya Nur..fikiranku seakan kembali kepada hari yang kelmarin, menyingkap kembali memori semalam,terbayang satu wajah yang aku kenali sebelum saat2 yang terakhir..diakah?!pakcik inikah ayahnya?Ya Allah,betapa murninya hatimu wahai anak muridku,kelmarin kau menangis bersamaku,terasa sebak tak terkira,kau tak pernah menyatakan kesusahan dirimu,kau senyum tiap kali aku bertanya dalam pelajaran,tiada segaris jemu tergambar diwajahmu anak muridku..tapi kenapa kau susahkan dirimu menghadiahkan gurumu yang serba kekurangan ini?dengan rasa kasih,hormatnya aku kepada si ayah yang tabah dan si anak yang terlalu tinggi budi pekertinya..pakcik..saya nak ucapkan terima kasih pada pakcik..Nur seorang pelajar,seorang anak yang baik,dia mengambil perhatian bila saya mengajar,tidak pernah mengalihkan pandangan setiap kali saya mengajar..apa yang penting pakcik,saya ucapkan terima kasih kerana Nur telah menghadiahkan saya sehelai kain tenunan kecil yang indah membolehkan aku mengesat airmata kasih dan sebentuk pena yang membolehkan aku mengukir ayat-ayat di setiap helaian kertas,disusun rapi terselitkan padanya..mengalir airmata aku apabila melihat kelopak mata si ayah bertakung untaian permata yang tiada terungkap nilainya,si ayah tahu anaknya adalah anak yang solehah..hatiku berkata..ustaza tak akan lupa padamu Nur sampai bila-bila..Nur jangan kecewakan hati ayah..kerana dialah ayahmu..

No comments:

Post a Comment