Tuesday, July 14, 2009

MANISNYA MADU


hari nie aku masuk ke kelas mcm biasa,sebagai seorg guru tanggungjawabnya adalah mengajar,tapi untuk mendidik memerlukan masa yang terlalu panjang jika dibandingkan dengan usia percubaan yg hny sebulan untuk aku menimba pengalaman,mencari kebenaran gelaran seorang guru..aku mmg tkt bila nasibku ditentukan akan menjadi seorang guru..emmm..gerun,geram..tapi bila melalui saat2 manis menjadi seorang guru praktikal aku semacam jatuh cinta dengan profesion perguruan..betapa luhur,murninya hati seorang insan yang boleh diistilahkan sebagai ibubapa kedua pelajar di sekolah..anda bagaimana?jadilah seorang guru..hehe! dalam episod manisnya madu,keinsafan yang dapat aku coretkan..mengajar sbjk yg masih kurang ilmu aku rasakan,tapi aku cuba gagahi,mengajar setiap penjuru buku,aku tuturkan setiap bait perkataan yang aku rasakan penting di samping alat bahan bantu mengajar yang aku cipta..dalam hatiku sentiasa berharap mereka faham dengan pengajaran aku..dan itu memang aku inginkan sebagai seorg guru,bila aku tanya faham ke apa ustazah ajar?...murid2 pun menjawab..faham ustazah..kalau hatiku rasa x puas hati dengan suara yang masih ada sayu2 sebab hampir nak buat peta tue..aku akan tanya banyak kali...sampai aku pun tergelak sendiri di depan kelas,tapi tak sangka pulak budak2 nie ada yang turut ketawa dengan tingkah laku aku tue..hehe..manis rasanya bila tengok senyuman,gelak ketawa si anak murid..wajah yang boleh menjadi penawar keletihan seorng guru yang dibebani bermcm2 tugasan..masa hampir tamat,aku pun membuat ulasan bg pengajaran hari ini..baiklah kita jumpa minggu hadapan..anak murid pun bagi salam,tapi aku rasa sedikit keletihan,jadi aku duduk dahulu di kerusi guru,mengemas bbm yang aku gunakan,sebelum aku nak keluar seorang murid menyapa..ustazah nak beli madu?siapa jual?kelab usahawan kalau tak silap aku..yelah,ustazah beli satu,duit lebih ustazah?ambiklah buat belanja..senyum si anak murid..tapi di sebalik itu..datang tiga anak murid kecilku ke meja guru..bertanya di mana aku tinggal,apa yang akan aku lakukan bila dah keluar nanti..tiba2 slh seorg dari murid itu berkata..ustazah..kalau nak beli madu lain kali belila dengan maman(bukan nama sebenar)kesian dia ustazah..yeke..napa?dia orang susah..tiba2 datang si anak murid yang disebutkan tadi..ustazah saya orang susah dengan selamba dia menuturkan kata,nanti nak beli bagi tau saya ya..sedangkan aku yang anak yatim kehilangan mak dalam usia yang mungkin jauh lebih besar dari dia sekilas saja teringat aduh!..terasa kelam kelopak mata digenangi air..tapi dia?si anak yang kecil..aku pun cuba bertanya..maman anak orang susah?napa?saya mana ada ayah lagi,saya anak bongsu dari 12 beradik..rasa hiba mula datang dalam hati aku,tapi aku cuba bertahan..tapi janganla cakap mcm tue..tak sedih ke?alih2 kawan dia menjawab..dia tak sedih ustazah,sebab dia ada kawan yang ramai..maman pun tersenyum..yelah..jgn sedih2..nanti ustazah beli madu dari maman ya..dia mengangguk tanda setuju..dengan rasa hormat dan kesopanan seorang murid,mereka berlalu dengan meminta izin untuk solat berjemaah di surau..w'salam..di raut wajah maman aku tau ada segaris kesedihan..tapi kerana dia seorang budak yang aktif dalam kelas,tiada siapa dapat menduga hati kecilnya..aku duduk termenung..mengingatkan arwah mak,kehidupan yang dilalui..di saat kita memerlukan kasih seorang yang kita sayang,di saat itulah dugaan datang bertimpa..tapi jangan kita kesali..kerana di kalangan umat yang diciptakanNYA.. ALLAH telah memilih kita..dan kita menjadi seorang yang kuat,tabah di sebalik apa yang terjadi..yang penting ALLAH sayangkan kita..

No comments:

Post a Comment